joi, 12 iulie 2007

Repetarea, mama invatarii

Astazi am o problema cu BAC-ul de anul acesta. De vre-o doua saptamani tot vuieste presa ca invatamantul la noi e de cacao, ca subiectele la BAC au fost grele, ca una ca alta. Dar hai sa le luam pe rand. Primul lucru care m-a scos din sarite a fost chestiunea ce tine de subictele de la limba romana. Eu am dat BAC-ul cu vre-o cinci ani in urma, moment in care nu-ti dadea nici naiba mura in gura subiectele ca sa ai timp sa le tocesti, asta daca nu te duce capul la intelegere. Atunci invatai tot si tremurai ca oare ce va fi. Nu aveam nici macar habar cum o sa arate subiectele. Astia mici de acuma fac pe suparatii ca subiectul a fost greu. Dragii mei, le stiati de 6 luni. Stiati sigur ca unul din cele 100 de subiecte afisate va pica. Prioritatea numarul unu in acest caz nu era sa triati subiectele usoare si sa le invatati, ci sa le luati pe alea grele la puricat. Puteati sa faceti o petitie la minister ca nu va place celebrul 78. Dar pot sa pun pariu ca jumatate dintre voi nici nu l-ati citit, iar din jumatatea ramasa, mai mult de 3 sferturi l-ati ignorat pe principiul "n-are cum sa pice chiar ala". In acest context ciocu mic si voi si profesorii calificati care va indruma si care la randul lor puteau sesiza ministerul atunci cand au vazut subiectele, sau puteau sa-si dea minima silinta de a va pune la dispozitie putin din vastele dumnealor cunostinte.

In al doilea rand, toata lumea se mira cum de atatia copii cu note de peste 9 in liceu si-au picat BAC-ul. Va spun eu cum. Unele Universitati cer la admitere media anilor de liceu. In acest context, de la bunica si pisica, toata lumea isi da silinta ca odrasla sa aiba note de celea frumoase, care sa-i asigure un loc caldut la o Universitate de prestigiu. Asta se facea si pe vremea noastra. Care avea parinti mai importanti avea note mai mari. Bine, pe langa cei care chiar isi dadeau interesul. O donatie la sala de sport, o echipare a cabinetului de fizica, o parchetare a cancelariei, si ne purtam cum trebuie. Cine are impresia ca in mediul profesoral sunt numai oameni de calitate traieste cu capul in nori. Si ar fi interesant de realizat o cercetare in sensul asta. Problema e profunda si tine de tot sistemul, atat de profesori, de elevi, dar mai ales de parintii, care sustin fara jena sistemul asta.

Iar acum sa ne intoarcem putin la profesori. Pai cum naiba sa avem pretentia ca tinerii din ziua de azi sa invete, cand chiar cei care ii indruma au o problema. Daca ar fi sa ne uitam la notele pe care acestia le obtin la examenele de titularizare, ne-am ingrozi. Asta e un subiect pe care toata lumea il evita. Sunt curioasa cun un profesor care obtine nota 5 la examenul de titularizare la matematica, sa zicem, poate sa-mi garanteze mie, parinte, ca a mea odrasla poate sa ia BAC-ul daca asiata la orele lui. Si nu cu orice nota. Vorba aia, am pretentii de peste 8. Cum rezolvam aceasta dilema?

Un comentariu:

Anonim spunea...

Corect. Profesorii de nota 5 nu vor scoate veci pururi elevi de 10. Noua nu ne-a zis nimeni ce subiecte avem la BAC, subiectul era unic: toata materia!
Cel mai deranjant e insa pentru mine ca o multime de profesori vin si mi se plang ca acolo s-a copiat, ca dincolo s-a platit, ca nu-stiu-unde s-a aranjat. Cand le zic, bun, hai sa scriem, hai sa aratam ce se intampla... a, pai nu, stii, eu nu pot, de fapt stai sa vezi, poate anonim...
Acesti dascali care tolereaza coruptia sunt modele de viata pentru copii, fiindca intotdeauna inveti mai bine din faptele altora decat din vorbele lor... iar tinerii ii vad si asa vor face si ei.

Trimiteți un comentariu