miercuri, 31 octombrie 2007

*De ce tastele de la PC nu sunt in ordine alfabetica?

Mult timp am fost macinat de aceasta intrebare existentiala a la George Constantza!

Tastatura folosita pentru computere si cele pentru masinile de scris occidentale, sunt denumite 'QWERTY', dupa primele sase litere pozitionate in coltul din stanga sus. Asezarea caracterelor a fost decisa in anul 1872 de catre inventatorul masinii de scris, Christopher Sholes. Se pare ca aceasta asezare a fost decisa pentru a evita ca tastele literelor cel mai des folosite sa se incruciseze atunci cand se tasteaza in mod obisnuit, sau la o mica distanta de timp una de alta. Insa, s-a adeverit ca strania asezare impiedica o tastare intr-un mod mai alert.

O data cu aparitia primelor tastaturi electronice s-a incercat ameliorarea pozitionarii tastelor. Tentativa cea mai faimoasa apare in anul 1930, cand pentru a se tasta mai repede, August Dvorak a asezat literele cele mai des utilizate ale alfabetului pe linia centrala, pentru a obosi mai putin mana stanga, folosita pentru a muta carul masinii de scris. Cu toate acestea, modelul 'QWERTY' a ramas cel mai folosit, o alta asezare a tastelor nereusind de-a lungul timpului sa detroneze primul model de tastatura.

O explicatie mult mai logica si mai apropiata de realitate este data de dactilografii care folosesc la scriere "tehnica oarba". Aceasta metoda consta in folosirea tuturor degetelor mainilor, fara ca utilizatorul sa priveasca tastele. Astfel ca fiecarui deget de la o mana ii este "repartizat" un grup restrans de litere, in asa fel incat posibilitatea de a gresi literele este redusa aproape la zero. Modelul 'QWERTY' respecta acest principiu, pe baza unor calcule facute anterior. Astfel, literele centrale sunt cele mai folosite (in orice limba), fiind apasate (lovite, in cazul masinii de scris) cu degetele aratatoare, care au mai multa putere. Restul literelor sunt dispuse in functie de frecventa folosirii lor.

2 comentarii:

Anonim spunea...

Buna ziua,

Am realizat o tastatura, pe aceleasi principii ca si Dvorak, dar pentru limba romana. Am facut un studiu destul de complex, si am obtinut o tastatura care se apropie de performantele lui Dvorak pentru limba engleza. Acum invat sa o folosesc. Eu tastez pe qwerty foarte rapid, fara sa ma uit (am invatat metoda oarba), insa nici nu stiu cum sa abandonez mai repede pe qwerty, pentru ca studiul meu a aratat cat de ineficienta este. Scriu cu 400 caractere/minut, dar cu noua tastatura imi propun sa scriu cu cel putin 30% mai rapid, cu diacritice, bineinteles.
Noua tastatura am denumit-o Popak (combinatie de la numele meu si Dvorak). Daca sunteti interesat, ma puteti gasi la nicolae.m.popa at gmail punct com.

Anonim spunea...

Tastatura se poate descărca de la adresa http://www.invatasingur.ro/popak

Trimiteți un comentariu